Sixth month - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Dennis Luhulima - WaarBenJij.nu Sixth month - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Dennis Luhulima - WaarBenJij.nu

Sixth month

Door: Dennis Luhulima

Blijf op de hoogte en volg Dennis

15 Augustus 2016 | Mexico, Mexico-stad

Time to Travel even more!!!!
Nu ik mijn stage heb afgerond is het tijd om ‘nog meer’ te reizen. In de maand juli en begin augustus ben ik een aantal plekken afgegaan. Mijn eerste bestemming: Puerto Escondido!

Puerto Escondido
Mijn trip naar Puerto Escondido was samen met Emile en mijn collega Ed. Hier ben ik voor de eerste keer gaan surfen wat begon met een les op een grote surfboard. 2 dagen later was ik weer gaan surfen maar dit keer bij het strand ‘Zicatela’. Hier had ik een kleinere board genomen en was ik samen met Ed de zee in gegaan waar de grotere golven zijn. Het duurde me denk ik 20 minuten voordat ik eindelijk in open zee terecht kwam omdat elke golf me weer terugstuurde naar de kust. Eindelijk kwam ik bij Ed aan die rustig op zijn board zat en op mij aan het wachten was. Ik dus ook zitten op me board en me balans zoeken. Vervolgens had ik me balans en vroeg ik ‘cool’ aan een surfer waar ze vandaan kwam. Nadat ik de vraag had gesteld verloor ik me balans weer eens en was onder water met me kop. Echt een surfer ik, niet dus! Eindelijk was daar die grote golf waarop ik wachtte. Ik draaide me alvast om en hoorde niet goed wat Ed zei. Ed riep: “Dive under it, DON’T go for it”. En ik met me stomme kop verstond “GO for it”, dus ik enthousiast peddelen waarop Ed nog schreeuwde “NO NO NO”, en ik verstond “GO GO GO”. Meteen werd ik omgegooid en naar beneden gezogen door de golf. Met me zwembroek op me enkels probeerde ik omhoog te komen en ik dacht bij mezelf dat dit het einde was. Gelukkig kwam ik net op tijd boven om even naar adem te happen en vervolgens werd ik weer terug de zee in gezogen, dit keer niet voor heel lang. Het was één van de engste moment in me leven maar gelukkig kan ik het navertellen wat het weer wel een moment maakt dat ik nooit zal vergeten. Ed vertelde me later dat het de hoogste golf van de dag was: 2,5 meter! Na deze golf ben ik toch maar voor de kleinere golven gegaan, maar er valt nog wel veel te oefenen.
De planning voor mij en Emile was om door Chiapas te reizen en naar Guatamala te gaan. Helaas waren er demonstraties in Chiapas en Oaxaca, waardoor het reizen langer duurde en we niet genoeg tijd hadden. Uiteindelijk toch maar met het vliegtuig teruggekeerd naar Mexico City. Hier verbleef ik in Rio Ebro, mijn 2e huis, waar Emile woont. Hier sliep ik een aantal dagen op een luchtbed in de woonkamer wachtende op mijn reis naar Cuba.

In de tussendtijd was ik nog naar wat plekken gegaan in de buurt van Mexico City.

Xochimilco
Xochimilco is een plaats met een soort van grachten waar allemaal bootjes varen met een capaciteit van ongeveer 30 man. Ik was met een aantal huisgenoten gegaan en we waren met zo’n 15 man op een boot. Zeker een aanrader als je met een grote groep bent in Mexico City.

Teotihuacan
Op een van de me laatste dagen in Mexico toch nog even snel naar Teotihuacan afgereisd waar de grote zontempel en maantempel zich bevinden.


Cuba
Cubanooooo? Bij mijn aankomst werd me al gevraagd waar ik vandaan kwam. Na het laten zien van me paspoort werd er vervolgens gevraagd of ik familie had en of waar ik oorspronkelijk vandaan kwam. Maluku represent, geen Cubaan!
Vervolgens na veel wachtrijen zoals: bagage, geld omwisselen, enz. Had ik een taxi genomen met 3 andere mensen die ik op het vliegveld had ontmoet. Omdat ik geen onderdak had waren we met zijn drieën in een hostel gegaan waar ik vervolgens een kamer deelde met een Fransman. Uiteraard apart waarbij ik het grote bed nam en hij de kleine. De volgende dag zijn we samen op zoek gegaan naar een bank en voor hem een hostel. Eenmaal bij de hostel aangekomen werd de deur open gedaan en zei de man snel in het Spaans iets tegen mij. Hij vertelde mij dat er geen commissie werd gegeven waarop ik antwoorde dat ik geen Cubaan was. Nummer 2 in the pocket.
Later op de dag ben ik naar het vliegveld gegaan om het vliegtuig te nemen naar de andere kant van het eiland.

Carnaval in Santiago de Cuba!!!
Aangekomen in Santiago de Cuba moest ik een taxi nemen naar het centrum. De mensen stonden voor al te popelen om mij in hun taxi mee te nemen en de eerste beste man vertelde mij: 50 peso’s, wat ongeveer gelijk staat aan €50. Mooi niet dus! Toen ben ik naar mensen gelopen en vroeg ik waar ze heen gingen en of ik de taxi kon delen met hun. Dat kon en ze hadden een taxi geregeld met meerdere mensen, prijs: 20 peso’s voor ons drieën. Hierbij moest ik wel me mond houden zodat de chauffeur niet wist dat ik een buitenlander was. Nummer 3 alweer, want hij had niet door dat ik geen Cubaan was. (Hierop volgden nog veel meer keren trouwens*) Vervolgens hadden ze ook een kamer vrij in het huis waar zij verbleven en daar moest ik ook doen alsof ik Cubaan was. Helaas moest ik me paspoort afgeven voor registratie. De man kon geen buitenlanders in zijn huis hebben maar de redding kwam al snel. Ik had een huis voor mij alleen en dat was maar 1 blok verderop. 2 slaapkamers een keuken en een eigen badkamer. De prijzen liegen er helaas niet om. 25 peso’s per nacht. Het zou goedkoper uitvallen als je met iemand reist maar dit is op zich ook een ervaring.

In Santiago had ik mijn eerste avond doorgebracht met de Cubaanse mensen waarmee ik de taxi nam. Dit was veel beter dan alleen want hun lieten me dingen zien en legden me dingen uit. Ook met eten en drinken. De andere dagen nam de zoon van de huisbaas me mee naar allerlei plekken. Hij stelde me ook voor aan zijn broertje en neven en familie en vrienden. Zo had zijn vriend een Nederlandse vriendin wat erg grappig was. Ook regelde zij sigaren voor mij en had ik ook me eerste sigaar gerookt met hun. Wat dus me eerste keer in me leven was dat ik heb gerookt. Niks voor mij trouwens! Verder had ik ook veel meer Nederlanders ontmoet in Santiago. Het viel me op dat er echt veel Nederlanders hier zijn, mocht je dus naar Santiago gaan, je bent niet de enige Nederlander.



Havana
Na het carnaval ben ik weer teruggekeerd naar Havana om een vriendin te ontmoeten en een aantal dagen samen te gaan reizen. Voordat zij naar Havana kwam had ze mij foto’s gestuurd van haar casa waar zij verbleef. Omdat ik alleen foto’s van het huis had en doordat er niet werd open gedaan was ik naar een ander adres gegaan omdat ze 2 adressen had opgegeven. Vervolgens bleek dat 2e huis geeneens te bestaan en was ik van 1 uur tot 3 uur in de ochtend op een fietstaxi in Havana gaan zoeken naar iets dat er niet was. Uiteindelijk had ik een casa voor mezelf gevonden en was ik de volgende dag weer naar het 1e huis gegaan waar niet werd open gedaan. Dit keer werd er wel geopend en had ik haar gelukkig gevonden. In Havana hebben we heel wat gelopen en veel gezien en zijn we vervolgend naar Varadero gereisd.

Varadero
Één van de mooiste stranden van Cuba. Heerlijk na een aantal dagen in de stad om weer op het strand te zijn. Onze planning was om hier 1 nacht te verblijven en de volgende dag terug te gaan, maar de bussen waren allemaal al volgeboekt. Uiteindelijk zijn we met de taxi teruggereisd met 2 Duitsers die we hadden ontmoet.

Viñales
Vervolgens waren we naar Viñales afgereisd waar de o.a. de tabaksvelden zijn. Hier hadden we gezien hoe ze een sigaar maakten en konden we deze ook roken. Best een zware sigaar was het!

Trinidad
Uiteindelijk ben ik in me eentje door gaan reizen. Dit keer ben ik naar Trinidad gegaan. Hier heb ik voor het eerst paard gereden. Dit was omdat ik naar een waterval ging in de jungle en dit was alleen te bereiken met de paard. Na een paardrit en zwemmen in de jungle was ik daarna naar het strand wezen fietsen in de brandende zon. 10 km heen, zwemmen, 10 km terug. Helemaal kapot wel na die dag.

Tijdens mijn trip heb ik heeeeeel veel mensen ontmoet, wat reizen super maakt! Dit was de beste trip van me leven, en hopelijk mag ik nog veel meer van de wereld zien. Leuk dat jullie me al die tijd hebben gevolgd maar helaas zit aan alles een einde en zo ook deze trip.

Blessed by God.


Dennis Luhulima

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Mexico

Mijn eerste internationale stage!

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2016

Sixth month

13 Juli 2016

Fifth Month

06 Juni 2016

Fourth month

11 Mei 2016

Third month

06 April 2016

Second month
Dennis

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 6789

Voorgaande reizen:

22 Januari 2017 - 01 Juni 2017

Ireland

06 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 Januari 2016 - 08 Augustus 2016

Mexico

Landen bezocht: